Modderment/s

Van maandag 18 t/m donderdag 21 oktober ben ik samen met mijn leerlingen de buitenlucht in getrokken om deel te nemen aan een zeer bijzonder kunstzinnig project.

Aan de De la Sablonièrekade in Kampen hebben +/- 100 van onze leerlingen 3VMBO  (Almere College Kampen – locatie Via) deelgenomen aan het project Modderment/s. Modderment/s is een initiatief van de stichting CultuurZIEN. De drijvende kracht achter deze stichting is Carin Koopman. Zij ging de dappere uitdaging aan om 5 kunstenaars een week lang te laten werken, op een toplocatie aan de bruisende IJssel, aan een kunstwerk bestaande uit Rivierklei.

Het project sluit aan bij de week van de geschiedenis 2010. Dit jaar was het thema Land en Water. Vandaar de keuze voor het werken met Rivierklei: land uit water. Dit veelzijdige materiaal, met een eeuwenoude geschiedenis, ontstaan en geput uit onze eigen IJsseldelta was dan ook een bewuste keuze.

De 5 kunstenaars: Cem Ulucan, Irma Horstman, Ket van Blokland, Robert Roelink en Sigrid Hamelink werkten een week lang aan hun eigen ontwerp waarvan het eindresultaat zaterdag 23 oktober gepresenteerd werd tijdens de opening. Zij kregen ieder een aantal ‘assistent-kunstenaars’ die een week lang met hen mee konden kijken in hun kunstzinnige keuken. Onze leerlingen van 3 BBL, KBL en TL assisteerden in groepjes van +/- 4 a 5 mankrachten de kunstenaars bij hun werk.

Hoe ontstaat nou zo’n kunstwerk? Mooi ontwerp op papier, maar hoe maak je zoiets in het ‘echt’? Wat houdt het beroep kunstenaar in? En hoe werkt zo’n kunstenaar nou? Allemaal vragen waar zij aan het eind van de week een antwoord op konden vormen.

Voor het vak CKV liepen zij een week lang mee met een kunstenaar om inzicht te krijgen in het beroep kunstenaar en het proces tijdens het maken van een groot werk. In 4 blokken bezochten de leerlingen iedere dag, op verschillende momenten in de week, het project aan de kade. Gekleed in overall en rubber laarzen (of naaldhakken en witte mini-rokjes) gingen de leerlingen aan het werk. Zij hadden de keus de hele week bij 1 kunstenaar te blijven of te wisselen tussen de kunstenaars.

De week voorafgaand aan het project verzorgde Carin Koopman een gastles waarin zij aandacht besteedde aan Land Art kunst en het inhoudelijke deel van het project. Bijzonder verrast was ik toen ik de negatieve reacties hoorde onder de leerlingen. “Wat een onzin!” “Dat ga ik echt niet doen!” “Ik trek toch zeker geen rubberlaarzen aan” “Ik heb niet eens oude kleren” “Ik ben allergisch voor modder”.

Nog meer verrast was ik toen ik ze maandag vol enthousiasme over de kade zag rennen. Op een enkeling na was iedereen actief aan het werk en zelfs aan het meedenken.

Irma Horstman beschreef hoe ze er van genoten had dat een leerling aan het einde van de week een eigen visie op haar kunstwerk aan het ontwikkelen was. Ze ging actief met Irma het gesprek aan hoe zij (samen) het beeld nog sterker konden maken.

Een andere leerling vertelde in een interview met de Stentor, terwijl zij ondertussen hard door groef in de klei: “Kunstenaar zijn is hard werken”. En zelfs kwamen er aan het einde van de week geluiden over dat het best leuk was om met modder te werken. De kunstenaar die eerder beschreven werd als “vaag figuur” werd aan het einde van de rit betiteld als “helemaal niet zo raar, eigenlijk best wel tof”.

Al met al kunnen we, leerlingen, kunstenaars, organisatie en begeleidende docenten, (ondanks de kou) terug kijken op een zeer geslaagde week!

Carin, Cem, Irma, Ket, Robert, Sigrid bedankt!