Docent BKV

In 2010 ben ik afgestudeerd als 1e graads Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (Artez CABK Hogeschool voor Beeldende Kunsten te Zwolle).

Momenteel ben ik werkzaam als docent Beeldende Kunst en Vormgeving en Zorg&Welzijn voor het Almere College Kampen. Ik geef les op 2 locaties, locatie Via en locatie Marinus Postlaan.

Locatie Via
Sinds 2009 ben ik werkzaam bij het Almere College Kampen op de locatie Via in Kampen. Hier geef ik de Beeldende vakken, o.a.: Beeldende Vorming, CKV (Cultureel Kunstzinnige Vorming), TIZ (Talent in Zicht) en Xperience.

Het Via is een middelbare school voor VMBO BBL/KBL klas 1 t/m 4 en praktijkonderwijs. Binnen het Via huisvesten zich twee scholengemeenschappen: Het Ichthus College (christelijk onderwijs) en het Almere College (openbaar onderwijs).
Aan ruim 600 leerlingen wordt binnen dit moderne gebouw onderwijs geboden. Het gebouw heeft een open sfeer, met Leerpleinen (ook wel LeerWerkHuizen genoemd) en open vaklokalen. De praktijklokalen zijn uitgerust met de modernste apparatuur en technieken en bieden zowel voor de leerling als docent veel mogelijkheden.

http://www.via-kampen.nl/
http://www.almerecollege.nl/pages/via-start.html

Locatie Marinus Postlaan
Daarnaast geef ik sinds 2010 ook een aantal uren les op de locatie Marinus Postlaan in Kampen.
Hier geeft ik o.a.: Beeldende Vorming, Xperience en CKV.

Op de Marinus Postlaan wordt door het Almere College onderwijs geboden aan de onderbouw en bovenbouw MAVO, HAVO, VWO.

http://www.almerecollege.nl/pages/mp-start.html


Visie Onderwijs

Veelal zijn mijn ideeën over en opvattingen op goed onderwijs tot stand gekomen door mijn eigen middelbare school ervaringen. Ik heb genoten van mijn tijd op school en wil dat graag meegeven aan alle toekomstige leerlingen die ik nog tegen mag komen.

Eerlijkheid
Betrouwbaarheid
Jezelf zijn
Respect voor ieder mens
Trouw aan de ander
Wilskracht

Dit zijn voor mij de kernwoorden die mijn visie vormen op goed onderwijs en die ik nastreef in mijn docentschap. Dit komt voor een groot deel overeen met mijn visie op het leven. Ik merk dat mijn visie, op hoe ik in het leven sta en hoe ik mijn idealen hanteer en probeer toe te passen, dat deze aardig overeen komt met mijn visie op het onderwijs.
Ik denk dat op school een groot deel van de opvoeding plaatst vindt. Als docent koppel ik de opvoeding binnen school terug aan mijn eigen ervaringen destijds en nu. Over het algemeen denk ik dat ik als docent de leerlingen een deel van mijn opvoeding wil meegeven, de positieve dingen en ze daarnaast behoeden voor de dingen waar ik zelf in mijn jongere jaren tegenaan gelopen ben.
Je hebt als docent een voorbeeldfunctie. Niet alleen jij als docent zelf, maar de gehele school. Goed overleg over het hanteren van regels, ervaringen en nastreven van eigen en andermans idealen mogen niet ontbreken.

Ik vind het belangrijk dat de school een goede bijdrage levert aan de opvoeding en tot stand komen van het kind en het eigen individu.
Wat voor mij ook heel belangrijk is, is dat iedere leerling met plezier naar school gaat. Ik ben zelf een van die gelukkige leerlingen die altijd met plezier naar school is gegaan en dat wil ik graag mijn leerlingen ook mee proberen te geven. Een van de oorzaken daarvan waren mijn fantastische docenten.

Visie Beeldende Vorming

Toelichting schema:

‘Doen’ staat centraal binnen mijn vakvisie. Ontspannen sfeer, even weg uit alle cijfertjes en lettertjes, en gewoon lekker bezig zijn met de handen. Nadruk ligt op de praktijk, beknopte theorie, versterkt met veel beeldmateriaal.

Zien (ervaren) en daarna zelf doen. Veel bekijken. Een Power Point tussendoor of videomateriaal bekijken via Youtube, houdt het leuk en verfrissend voor leerling en docent.

Ook ben ik wel een voorstander van leerlingen samen laten ontdekken en het zelf zoeken naar antwoorden. Niet alles moet worden voorgekauwd. Mijn lessen geef ik vaak vraag gestuurd.
De leerling mag dus zelf flink stoeien met het vak. En na die tijd zelf terugkijken op die stoeipartij: reflecteren op het eigen, en andermans, verrichtte werk.

Ik vind het voor mijzelf een uitdaging om het vak spannend en verrassend te houden. Niet iedere week hetzelfde, soms even een onverwachte impuls tussendoor. Ik heb in mijn lokaal een vaste beamer aangesloten op internet. Dit biedt fantastisch veel mogelijkheden.
Wel hecht ik waarde aan een terugkerende structuur en overzicht in mijn lessen. Prettig voor zowel mijzelf als de leerling.

Ik vind het belangrijk dat iedere leerling de basis van het vak meekrijgt en dat er voor ieder wat wils is. Zodat de spreekwoordelijke leerling met de twee linkerhanden net zo veel plezier heeft als de vergevorderde leerling. Ik ben een groot voorstander van het benoemen en belonen van wat iemand WEL kan, dan om steeds maar in het negatieve te blijven hangen. Ik vind het heel belangrijk om een leerling aan te spreken op goed gedrag/werk. Dat heeft na mijn mening meer effect dan telkens maar weer het negatieve benoemen. Een leerling moet plezier krijgen in het vak, en ik denk dat je dat belemmerd wanneer je dat zelf niet uit straalt.
Verder blijf ik het belangrijk vinden om je leerlingen iets extra’s te bieden. Ik sta namelijk heel erg achter: “Als jij iets doet voor je leerlingen, doen zij dat ook voor jou”.

Twee woorden die ik erg belangrijk vind zijn: fantasie en creativiteit. Mijn doel is dat leerlingen door Beeldende Vorming en CKV hun fantasie leren ontwikkelen en hun creativiteit onder controle leren te krijgen. De fantasie en creativiteit ondersteunen het doen.

Bij Beeldende Vorming leert de leerling een spannend beeld te maken en het biedt de leerling de mogelijkheid om zijn of haar expressie te uiten.
En om uiteindelijk niet alleen die expressie te uiten, maar ook te leren ontwikkelen. Door terug te kijken op hetgeen wat er gemaakt is leert de leerling te reflecteren. En reflecteren zorgt er voor dat wij als mens kunnen ontwikkelen. Wanneer een eerste poging mislukt zullen we een 2e poging anders aanpakken. Zowel tijdens de lessen als in het dagelijks leven.
Door reflectie op en eigen (en andermans) werk en ervaringen zal hij uiteindelijk leren spelen met de vraag: hoe maak ik een spannend beeld? Welke beeldaspecten, materialen en technieken gebruik ik? En wat kan ik doen om mij beeld nog spannender/sterker te maken?

Terugkerend binnen het doen, reflecteren en ervaren zijn:
-inhoud (betekenis en visie)
-vorm (beeldaspecten, materialen, technieken)

Maken vraagt om beschouwen. Beschouwen is reflecteren. Reflecteren is ontwikkelen. Beeldende Vorming zorgt voor ontwikkeling!